Keleivių laukimo laikas

☆ Nesenai Bolt kompanija išsiuntinėjo informaciją savo klientams apie tai, jog vairuotojai atvykę pas klientą privalo jo laukti 5 minutes už dyką ir tik po to, už kiekvieną pralauktą minutę pradedami skaičiuoti juokingi laukimo centukai… Kitaip sakant, vairuotojas nepralaukęs minimalaus 5 minučių (!) laiko, negali atšaukti iškvietimo ir nurodyti priežasties, kad klientas nepasirodė.

☆ Akivaizdu, jog toks pranešimas tik dar labiau skatins piktnaudžiauti laukimo laiku. Jeigu anksčiau vėluojantis keleivis bent jau atsiprašydavo už tai, tai po šio pranešimo vienas po kiti pasipylė piktnaudžiavimai laukimu. Iš taip vadinamos pavežėjo paslaugos, žingsnis po žingsnio, lieka tik šešėlis. Negana to, kad iki užsakovo vairuotojas važiuoja už dyką, dabar pageidaujama keleivio laukti 10 min. Nemaža dalis keleivių ir šiaip nepraleidžia progos pasityčioti iš pavežėjo, klausdami ar tikrai jiems apsimoka už „tiek“ juos vežioti, o kai kurie iš gailesčio palieka arbatpinigių, beje, visiškai ne už puikią kelionę, kaip kažkas galvoja… Nemanau, kad vairuotojams reikia išmaldos ar gailesčio, reiktų nors šiek tiek pagarbos paslaugos teikėjui, o ne vien pataikauti klientams.

☆ Tie centukai už kiekvieną pralauktą minutę turėtų būti pradedami skaičiuoti iš karto po to, kai vairuotojas atvyksta į užsakymo vietą ir paspaudžią klavišą su atvykimo pranešimu. O maksimaliai po 5 minučių laukimo (kurių metu skaičiuojamas laukimo mokesti), nepasirodžius klientui, tokį iškvietimą galima būtų be sentimentų atšaukti kaip „Nepasirodęs klientas“, o vairuotojui kompensuojama prastova pagal minimalų kelionės įkainį – 2 Eur. Ir kodėl siųloma nepasirodžius klientui, vairuotojui skambinėti jam ir jo ieškoti? Juk užsakovas ne tik užsakė automobilį, bet ir mato jo maršrutą, mato kur jis stovi ir net gauna pranešimą, kad jis atvyko į užsakymo vietą. Tuo tarpu vairuotojas mato tik užsakovo vardą ir adresą, beje, dažnai netikslų. Tai kodėl, leiskite paklausti, vairuotojas privalo ieškoti užsakovo? Užsakovas disponuoja kur kas didesne informacija, tačiau jam brukamas „pasyvo“ vaidmuo.

☆ Didžioji dalis užsakovų adresų – siauri daugiabučių kiemai į kuriuos pavyksta šiaip ne taip prasisprausti. Kaip įsivaizduojamas 5-10 minučių stovėjimą užblokuojant kitų automobilių pravažiavimą tokiose vietose? Vairuotojai priversti minėtą laiką laukdami, kiemuose stumdytis su pravažiuoti negalinčiais gyventojų automobiliais. O kur dar iškvietimai į vietas, kuriose draudžiama ne tik stovėti, bet ir sustoti. Savaime aišku – abi pusės lieka nepatenkintos ir dažnai išreiškia savo nepasitenkinimą. Vieni dėl to, kad atvykę pas klientą yra priversti negesindami variklio 5-10 minučių manevruoti kiemuose laukdami kol pasirodys užsakovas, o užsakovas nepatenkintas, kad neranda automobilio… Nekalbu apie tokius užsakovus, kurie, galimai, žinodami apie tai, kad laukimas jiems nieko nekainuoja, neretai automobilio atvykimo vietoje, demonstratyviai dar kurį laiką šnekučiuojasi, glėbesčiuojasi ar rūko, neskubėdami įlipti į automobilį ir pradėti kelionę.

☆ Keleivių pavežimo veikloje nuo nuo pat pradžių buvo nusistovėjusi praktika, kad užsakovas kviečia pavežėją laukdamas automobilio įsėdimo vietoje, o ne patalpose ar kitose vietose iš kurių, pastaruoju metu, dažnai klientus tenka PRAŠYTI išeiti, o kai kurie klientai net įsigudrina užsisakinėti pavežimo paslaugas dar važiuodami traukiniu ar autobusu… Šia sentencija neverta pamiršti ir to, kad tokiais (ir kitais, kurių tikrai netrūksta) „patobulinimais“, keleivių pavežimo veikla prilyginama taksi paslaugos veiklai, kuri yra pakankamai griežtai reglamentuota. Tuomet tik laiko klausimas, kada įstatymų leidėjų tarpe atsiras iniciatyvių veikėjų, kurie pavežėjų veiklą, kartu su šiuo metu galiojančiomis išlygomis ir nuolaidomis pritrauks prie taksi veiklos modelio su visomis pasekmėmis, t.y. iš pavežėjų bus reikalaujama taksi licencija, taksi numeriai, papildomi draudimai, 6 mėn. automobilio tech.apžiūra, sertifikuotais skaitikliais, plafonas ir t.t. ir pan.

Bolt premija – Garantuotos pajamos

☆ Garantuotos pajamos – nuo „x“ iki „y“ valandos. Tai ne dovana ar premija, tai toks virtualus kompanijos pažadas, kad jei minėtame laiko intervale pavežėjas bus prisijungęs ne mažiau kaip „x“ valandų ir nesurinks per šį laiką nustatytos sumos dydžio atlygio, skirtumą jam kompensuos kompanija.

☆ Šiame vyliotinyje yra keletas momentų, kurie gali nemaloniai nustebinti. Visų pirmą, šiame laiko intervale (o ne bendrai paėmus) vairuotojo aktyvumo balas privalo būti ne žemesnis negu 80%. Skaičiuose tai būtų išreikšta taip – 5 priimti ir įvykdyti užsakymai prieš vieną neįvykdytą… Ką tai reiškia? Priėmus keturis paeiliui iškvietimus, o po jų nors vieno nepriėmus iš karto prarandama galimybė pretenduoti į taip vadinamas garantuotas pajamas. Beje, pačių klientų atšaukiami užsakymai bet kurioje jų stadijoje, taip pat mažina vairuotojo kelionių skaičiaus baigtumą, kurie įtakoja, priklausys pažadėtoji kompensacija ar ne. Antra – pažadėtos priemokos galiojimo laiku vežant klientą atitinkama kryptimi, pasipila užsakymai iš skirtingų pusių, nei į kurią juda automobilis. Rezultate, nemaža dalis nekantrių užsakovų matydami savo ekranėlyje skirtinga kryptimi, nei jie laukia, judantį automobilį, paprastai atšaukia tokį užsakymą. Kokią įtaką turi atšauktas užsakymas priemokos galiojimo laiku, jau minėta. Taipogi primetami užsakymai gerokai didesniu atstumu nei nustatomas veikimo spindulys. Na taip, kompanija neapgaudinėja, tik pasinaudoja rankų miklumu, juk užsakymai patenka, pvz. į vairuotojo nustatytą 2 km spindulį, nors važiuojant iki jo, gatvėmis, o ne oru – susidaro visi 3-4 ar daugiau km. Belaukiant užsakymų ir nenorint prarasti priemokos galiojimo laikotarpio, nustatytą laiką vairuotojas nejučiom nejungia kitų, konkurentų programėlių, kad tik neprarastų šio laiko. Toliau, dar gražiau – jei įsėdus klientui į automobilį, sužinoma jog reiks važiuoti skirtingais maršrutais ir programėlėje pakeičiamas nustatymas, kad anksčiau laiko negauti naujo užsakymo – taip vadinamas prisijungimo išbuvimo laikas – sustoja… Padarius taip keletą kartų, išlieka tikimybė, kad aukščiau minėtame laiko intervale „neįsirašoma“ į privalomo išbūti prisijungus minimalų laiko tarpą.

☆ Reziume – kaip lošimų automatuose sugeneruotas veikimo algoritmas neleidžiantis jo aplošti, taip ir šis, Bolt programėlės garantuotų pajamų viliotinis, veikia taip, kad kaip galima ilgiau išlaikyti vairuotoją prisijungusį ir teikti pavežimo paslaugas ir tuo pačiu patiems nepatirti nuostolio iš taip vadinamos priemokos. Ne vienas vairas, apakintas taip vadinamų lengvų pinigų galimybe, pasikabina ant šio vyliotinio, rezultate žadėtą garantuotą sumą, pats ir užsidirba… Jeigu „etatinis“ pavežėjas dirba non stop 8-14 ir daugiau valandų per parą, jam tokie vyliotiniai nė motais, jis vistiek „veiksme“. Tikram pavežėjui, kuris tik laiks nuo laiko prisijungia norėdamas pavežėti keleivius, tai visiškai neapsimoka – nes tam, kad išlaikyti reikalaujamą aktyvumo lygį ir gauti šią taip vadinamą premiją-priemoką, teks priiminėti visus, tame tarpe neadekvačiai toli esančius iškvietimus ir vežti klientus su žemu vairuotojų vertinimo reitingu.

☆ Dėl to laimingi klientai, nes daugiau pasiekiamų laisvų automobilių, laimingi programėlės kūrėjai, nes patenkina paklausą ir be abejo iš to gauna dar didesnes pajamas. Kraštiniai kaip visada – vairai. Jiems atrodo, kokie jie gudrūs ir sumanūs, tuo tarpu kiekvieną uždirbtą centą gauna leisdami savo laiką ir droždami savo automobilius, mainais už tai gaudami padidintą stresą, tolimas-tuščias keliones, nepageidaujamus klientus ir… grašius.

Pavežėjimo kompanijų klientai

☆ Kas naudojasi Pavežėjimo kompanijų paslaugomis?

☆ Anksčiau, taksi paslaugomis naudojosi tie, kas turėjo pinigų. Tie, kas jų turėjo mažiau, važinėjo su mikriukais, kam jų trūkdavo labai – su maršrutiniais autobusais, o tie, kas pinigų neturėjo iš viso – važinėjo su dviračiais arba vaikščiojo pėsčiomis.

☆ Atsiradusi pavežėjimo paslauga pagimdė naują vartotojų tarpsluoksnį, t.y. klientus, kurie už visuomeninio transporto įkainius reikalauja, kad būtų nuvežti tiesiai prie lovos… Labai stipriai skiriasi skirtingų pavežimo paslaugas teikiančių platformų klientai. Iš dalies, tai ir nenuostabu, nes vienos jų būdamos taksi kompanijomis, teigdamos Pavežėjimo paslaugas neslepia to, kad visdėlto yra taksi kompanijos, tačiau naudojasi LR įstatymų spragomis taksi veiklos reglamente. Kitos, tokios kaip Bolt, visomis išgalėmis tvirtina, kad teikia išskirtinai Pavežėjimo paslaugas, nors tai visiškai neatitinka tikrovės. Iš esmės, šiuo metu visos, be išimties, save vadinančios Pavežėjimo paslaugas teikiančios kompanijos, vykdo taksi paslaugas. Bet tai jau atskira tema. Gryžkime prie klientų.

☆ Etaksi klientai – dauguma buvusių reguliaraus taksi firmų klientai, šiandien turintys išmaniuosius telefonus, kurių pagalba naudojasi šios kompanijos programėlę tam, kad išsikviesti taksi. Vėlgi, taksi kompanija sumaniai pasinaudojusi minėta spraga įstatyme, prisiėmė pagal Individualios veiklos pažymėjimą veikiančius asmenis su nežymėtais automobiliais, kuriuos siuntinėja taksi užsakiusiems klientams. Taigi, dauguma užsakiusiųjų per šią programėlę klientų į pavežėjus žiūri kaip į taksistus. Tarkime, kad tame nieko blogo nėra, yra tik vienas bet, pavežėjui už atvykimą iki kliento ir jo laukimą niekas nesumoka. Atlygį už paslaugą klientas moka tik už nuvežimą nuo taško A iki taško B. Deja, didžioji dalis klientų piktnaudžiauja tuo, t.y. verčia pavežėją jo ieškoti po kiemus ar netiksliai nurodytais adresais, be abejo, jo kantriai laukti (privaloma kliento laukti ne mažiau 10 minučių, kas yra neadekvatu, turint galvoje, kad pasiruošimui išeitį į lauką klientas turi pakankamai laiko, tame tarpe, savo išmaniąjame telefone mato tikslią automobilio vietą ir net gauna pranešimo signalą, kad automobilis atvyko). Visame šiame vaizde, tik mažoji dalis klientų supranta, kad galima būtų palikti pavežėjui arbatpinigių bent jau už tai, kad vertė jį laukti ar klaidžioti painiu adresu ar važiuoti paimti klientą purvynuose paskendusiuose vietovėse. Dažnas Etaksi klientas iki šiol stebisi kodėl užsakytas automobilis be skiriamųjų taksi ženklų ir atributikos. Yra net tokių, kurie piktinasi pavežėjo automobiliu ir šia paslauga iš principo… Kita vertus nenuostabu, nes programėlė vadinasi Etaksi, o ne pvz Epavežimas.

☆ Bolt-as klientams siūlo savo paskyrą susieti su banko kortele, t.y. atvykus į vietą, klientas pasako sudiev ir eina savo keliais. Jeigu pasirenkamas apmokėjimas už kelionę grynais, Bolt-o klientai praktiškai visada duoda tikslią sumą arba laukia gražos iki cento. Arbatpinigiai čia iš svajonių srities. Šia programėle daugiausia naudojasi moksleiviai, jaunimas ir taip vadinamas viduriniosios grandies vadybininkų sluoksnis.

☆ Skirtumas tarp klientų iš užsienių ir vietinių – užsieniečiai visada laukia pavežėjo gatvėje ir atidžiai stebi programėlėje kur tuo metu randasi automobilis, o jam esant matomumo ribose VISADA pamoja ranka, parodydami kur jie stovi. Lietuvaičiai – pakankamai retai pasirodo gatvėje laiku, o tie kurie laukia, šventai įsitikinę, kad vairuotojas juos atpažysta minioje iš toli, t.y. NIEKADA nepamoja. Greičiausiai tai mūsų neišpasakyto drovumo požymis 🙂

☆ Deja, labiausiai nepageidaujami klientai yra ne su naminiais gyvūnais, net ne neblaivūs asmenys, o… super mamytės su savo atžalomis, kuriems leidžiama daryti automobilyje praktiškai viskas – spardyti kojomis priekines automobilio sėdynes, šokinėti ant galinių sėdynių su purvinais batais, valgyti ir drabstyti maistą po saloną, gerti įvairius gėralus ir jais taškyti sėdynes, durų apmušalus ir net lubas, nekalbant jau apie tų pačių sėdynių, ant kurių turės sėdėti sekantys keleiviai – apsisiojimą. Kas blogiausia – nei tokiems, nevaldomiems vaikučiams, nei jų mamoms NEREKOMENDUOJAMA sakyti JOKIŲ pastabų, nes kaip minimum vairuotojas bus iškoliotas ir paskelbtas NEMYLINČIU vaikus. Be abejo, nebus pamiršta visokiuose forumuose ir atsiliepimuose pažerti kritikos apie TOKĮ nevidoną vairuotoją, kuris nekenčia sulaukėjusių vaikučių…